Permainan Video Tidak Baik Untuk Tulang

Satu kajian dari China meneliti perkaitan antara tempoh bermain permainan video dengan kepadatan mineral tulang (BMD) di kalangan remaja China. Dapatan kajian menunjukkan remaja dengan lebih lama tempoh permainan video lebih berkemungkinan untuk mempunyai kaki, batang tubuh, pelvik, tulang belakang, dan jumlah BMD yang lebih rendah.

Para penyelidik menyimpulkan bahawa penemuan ini memberikan sebab untuk mengurangkan jangka masa bermain permainan video sebagai cara yang mungkin untuk meningkatkan BMD di kalangan remaja. Walaupun permainan video boleh menyeronokkan, ia tidak sepatutnya menggantikan senaman dan aktiviti fizikal demi untuk kesihatan tulang anda.

3 kali Setengah Minit

Saya nak kongsi tips yang saya dapat daripada seorang kenalan, untuk dijadikan panduan bagi kita yang pernah atau sering terjaga daripada tidur untuk ke bilik air.

Pakar selalu pesan, setiap orang harus ambil perhatian tentang 3 kali 1/2 minit. Kenapa 3 kali 1/2 minit ni penting? Amalan ini sangat mudah namun boleh mengurangkan angka kematian secara mengejut. Anda mungkin pernah mendengar cerita ada individu yang nampak sihat di siang hari tetapi meninggal dunia keesokan pagi.

“Petang semalam saya bersembang dengan dia, dia nampak ceria, sihat dan cergas. Dia dah meninggal? Apa penyakit dia?” Baca selanjutnya »

Jus Daun Betik Penawar Denggi?

Saya tertarik dengan berita tentang kajian mengenai daun betik sebagai penawar untuk denggi. Menurut surat daripada Rotherdermus, daripada Institut Penyelidikan Perubatan Malaysia (IPPM) yang disiarkan di dalam akhbar The Sun pada 15 Oktober 2014 (Surat tersebut boleh dibaca kat sini).

Dalam surat tersebut dilaporkan bahawa jus daun betik telah dibukti secara klinikal dapat meningkatkan platlet darah pesakit denggi.

Namun apa yang agak mengejutkan ialah kenyataan daripada Professor Adeba daripada Fakulti Perubatan, Universiti Malaya, yang disiarkan dalam akhbar The Star pada 7 Oktober 2014 (Boleh baca kat sini). Beliau berkata jangan seronok sangat dengan berita tentang jus daun betik dapat meningkatkan platlet darah pesakit denggi. Menurut beliau doktor lebih risau tentang fenomena “kebocoran plasma”, yang boleh menyebabkan pendarahan dalaman (yang tidak dapat dikaitkan secara lengsung dengan tahap platlet).

Professor Adeba mengingatkan bahawa daun betik mengandungi banyak alkaloid, satu bahan yang diketahui toksid, dan juga mengandungi sebatian yang diketahui mempunyai kesan langsung ke atas jantung.

Menurut Rotherdermus, jika daun betik mempunyai bahan yang merbahaya, kenapa tidak dimaklumkan kepada orang ramai lebih awal lagi. Masyarakat Malaysia sejak turun temurun menggunakan daun betik sebagai makanan harian (ulam dan sebagainya). Pengamal perubatan tradisional juga menggunakannya sebagai ubat untuk berbagai jenis penyakit. Beliau mencadangkan agar IPPM dan Fakulti Perubatan Universiti Malaysia bergabung tenaga untuk melakukan kajian lebih lanjut tentang kesesuaian penggunaan daun betik sebagai penawar denggi, termasuk juga kajian toksikologi untuk menentukan tahap toksid yang terkandung di dalamnya.

Minum Air Pada Waktunya

Kita tahu bahawa air sangat penting, tetapi tahu tak bila masa tertentu yang kita perlu minum air? Anda tahu?

Minum air pada waktunya dapat memaksimumkan keberkesanannya ke atas tubuh manusia

  • Satu gelas air setelah bangun dari tidur membantu mengaktifkan organ dalam.
  • Satu gelas 30 minit sebelum waktu makan membantu dalam penghadaman makanan.
  • Satu gelas sebelum mandi membantu menurunkan tekanan darah.
  • Satu gelas sebelum tidur mengelakkan strok atau serangan jantung. Kira-kira 90% daripada serangan jantung berlaku di awal pagi, risiko boleh dikurangkan jika minum segelas dua air sebelum tidur.

Berapa Banyak Nak Makan Buah dan Sayur?

Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) kata kena makan 5 hidangan sehari untuk mendapat kesihatan yang baik. 5 hidangan bersamaan sebiji epal bersaiz sederhana dan 3 sudu sayur atau lain-lain yang setara.

Kajian mendapati setiap satu hidangan tambahan boleh kurangkan risiko kematian awal berpunca daripada penyakit sebanyak 5%.

Nak tau lebih lanjut, baca kat SINI.

Manfaat Cecair Daripada Lebah

Bila nak promosi madu lebah, ramai juga yang sebut pasal Ayat 68 Surah Al Nahl – yang menyatakan “madu” mengandungi penawar untuk manusia. Tak boleh nafi, memang madu lebah banyak khasiat dan manfaatnya. Tapi hasil lebah bukan madu je. Ayat 68 tu tidak spesifik merujuk kepada madu. Ia merujuk kepada cecair atau pun minuman. Ada 2 lagi cecair daripada lebah: jeli raja dan propolis; yang bukan cecair: debunga lebah. Jadi ada 4 hasil lebah, masing-masing ada manfaat tersendiri.

Jeli raja atau royal jelly menjadi ‘makanan’ larva lebah untuk tempoh 3 hari pertama, selepas tu hanya larva yang terpilih untuk dijadikan ratu lebah sahaja yang terus diberi jeli raja. Hayat ratu lebah antara 2  ke 7 tahun, hayat lebah pekerja antara 5 ke 7 minggu.

Propolis adalah campuran resin yang lebah kumpulkan daripada tunas pokok, getah poko, atau sumber-sumber botani yang lain. Lebah guna propolis antaranya untuk lindungi sarang daripada parasit, kulat dan pertumbuhan bakteria.

Debunga lebah adalah debunga yang diproses oleh lebah dengan mencampurkannya dengan madu, nektar, enzim, kulat dan bakteria untuk dijadikan sumber protein utama bagi koloni.

Tu serba sedit mengenai hasil lebah. Boleh amal mengambil kesemua hasil lebah, bukan hanya madu, untuk menjaga kesihatan diri.

Nutrien Di Dalam Lenggai

Terdapat pelbagai jenis kacang dan kekacang yang memberikan zat maksimum dan nutrien kepada badan kita, dan mereka adalah:

  • Vitamin B3 (Niacin). Terdapat dengan banyaknya di dalam kacang s’rinding. Niacin membantu dalam fungsi sistem pencernaan, sistem saraf dan kulit kita. Intipati utama, bagaimanapun, adalah penukaran pengambilan makanan kita kepada tenaga.
  • Vitamin B1 (Thiamine). Kekurangan Vitamin B1 yang diperlukan akan membuat kita penat dan lemah walaupun kita makan makanan setiap hari. Vitamin ini memainkan peranan penting dalam pengeluaran tenaga dalam badan kita. Ia meningkatkan fungsi keseluruhan jantung, otot, dan sistem saraf.
  • Vitamin B2 (Riboflavin). Vitamin ini membantu dalam pembangunan pertumbuhan badan kita. Fungsi utamanya adalah untuk meningkatkan pengeluaran sel darah merah, yang mengedarkan oksigen ke seluruh bahagian badan. Vitamin B2 juga membantu dalam mengeluarkan tenaga daripada karbohidrat.
  • Vitamin B6 (Pryidoxine). Vitamin ini memainkan peranan penting dalam pembentukan antibodi untuk sistem imun kita. Nutrien ini boleh mengekalkan fungsi saraf yang normal, dan juga pembentukan sel-sel darah merah di dalam badan kita. Vitamin B6 juga adalah faktor penting untuk tindak balas kimia protein. Ringkasnya, lebih banyak protein yang kita ambil, lebih banyak vitamin B6 diperlukan; kekurangannya menyebabkan kita loya, pening, dan perubahan mental dan tingkah laku.

Selain daripada vitamin yang disenaraikan di atas, kacang adalah sumber kalium yang lebih baik daripada pisang, yang membantu dalam fungsi normal saraf dan otot.