Arkib untuk kategori ‘Tips Kesihatan’

3 kali Setengah Minit

Saya nak kongsi tips yang saya dapat daripada seorang kenalan, untuk dijadikan panduan bagi kita yang pernah atau sering terjaga daripada tidur untuk ke bilik air.

Pakar selalu pesan, setiap orang harus ambil perhatian tentang 3 kali 1/2 minit. Kenapa 3 kali 1/2 minit ni penting? Amalan ini sangat mudah namun boleh mengurangkan angka kematian secara mengejut. Anda mungkin pernah mendengar cerita ada individu yang nampak sihat di siang hari tetapi meninggal dunia keesokan pagi.

“Petang semalam saya bersembang dengan dia, dia nampak ceria, sihat dan cergas. Dia dah meninggal? Apa penyakit dia?” (more…)

Minum Air Pada Waktunya

Kita tahu bahawa air sangat penting, tetapi tahu tak bila masa tertentu yang kita perlu minum air? Anda tahu?

Minum air pada waktunya dapat memaksimumkan keberkesanannya ke atas tubuh manusia

  • Satu gelas air setelah bangun dari tidur membantu mengaktifkan organ dalam.
  • Satu gelas 30 minit sebelum waktu makan membantu dalam penghadaman makanan.
  • Satu gelas sebelum mandi membantu menurunkan tekanan darah.
  • Satu gelas sebelum tidur mengelakkan strok atau serangan jantung. Kira-kira 90% daripada serangan jantung berlaku di awal pagi, risiko boleh dikurangkan jika minum segelas dua air sebelum tidur.

Tip Untuk Kekal Sihat Di Bulan Ramadhan

Sudah semestinya anda perlu pastikan anda makan secara sihat semasa bulan Ramadhan ini. Disenaraikan beberapa perkara yang perlu diambil perhatian:

Ambil Diet Seimbang Semasa Sahur

Sarapan pagi masih lagi sajian terpenting untuk hari anda. Sajian yang mengandungi protein akan membuat badan bertahan lebih lama berbanding dengan karbohidrat. Protein akan membuat anda kenyang untuk tempoh yang lebih lama, ia juga menghalang keletihan akibat penurunan kadar gula dalam darah. Jika boleh, ambil multi vitamin semasa sahur untuk membekalkan nutrien yang diperlukan oleh badan semasa berpuasa.

Berbuka Puasa Dengan Cara Yang Sihat

Selepas 13 jam berpuasa, tentu ramai yang ingin duduk makan sepuas-puasnya. Namun begitu kawal diri agar anda tidak makan apa saja yang ada di depan anda. Berikut beberapa tip yang boleh diamalkan:

  • Minum air dengan banyak semasa berbuka untuk elak dihidrasi.
  • Jangan makan terlalu banyak semasa berbuka. Makan hanya sekadar untuk menghilang lapar.
  • Makan secara sederhana. Ikut peraturan satu pertiga. Satu pertiga makanan, satu pertiga minuman, satu pertiga ruang untuk angin.
  • Jangan tergoda untuk makan waktu lewat malam. Biskut, kuih muih dan sebagainya boleh mencelarukan tahap gula dalam darah.
  • Makan satu bahagian kecil daging jika anda perlu makan lewat malam. Protein akan membuatkan anda merasa kenyang untuk tempoh yang lebih panjang.
  • Jangan banyak makan makanan manis seperti kuih muih dan makanan bergoreng. Kalori tetap kalori, terlalu banyak kalori akan bertukar menjadi lemak tersimpan.

Sumber: Farmasi Guardian

Kesihatan Optimum – Apa Rahsianya?

Mengikut Dr. Abdul Aziz, pakar fisiologi saraf, ada 4 perkara penting untuk mendapatkan kesihatan optimum – pemakanan, senaman, rehat dan sikap mental.

Pemakanan – semua orang tahu yang kita kena makan makanan seimbang agar kita mendapat nutrien yang diperlukan. Sekiranya nutrien yang diperolehi dari makanan tidak mencukupi, Dr. Abdul Aziz menyarankan kita mengambil pemakanan tambahan atau suplemen. Kita tahu yang kekurangan nutrien yang diperlukan tubuh akan mengundang pelbagai penyakit. Namun, kerana sibuk bekerja, ramai di antara kita kata tak pa lah. Kita ingin percayai yang kita akan OK, tak akan dapat penyakit kritikal macam orang lain.

Dulu saya berkeberatan untuk mengambil suplemen walaupun saya tahu saya tidak mendapat cukup nutrien dari makanan seharian. Pada masa itu perkara lain lebih bernilai dari menjaga kesihatan. Namun apabila keutamaan saya sudah berubah, mengambil suplemen tidak lagi menjadi beban kepada saya.

Bersenam? Sama juga, tiada rahsia – semua orang tahu bersenam tu perlu untuk menjamin kesihatan kita. Semua orang percaya senaman tu baik untuk kesihatan. Senaman boleh mengekalkan kesihatan jantung, organ tubuh kita yang terpenting. Tapi kenapa kita tidak mempunyai komitmen untuk bersenam. Mari kita renungkan bersama kenapa kita MALAS bersenam. Tanya KENAPA sekurang-kurangnya 5 kali dan lihat apa yang timbul. Kemudian buatlah keputusan, nak bersenam atau tidak. Jika sudi, kongsilah dengan para pembaca apa yang diperolehi dari muhasabah tersebut.

Yang ketiga kata Dr. Abdul Aziz ialah rehat yang cukup. Ini pun semua orang tahu – bukan rahsia. Kita kena tidur secukupnya, tapi kadang-kadang (lebih ke arah selalu), siaran TV seperti Liga Perdana Inggeris lebih penting dari tidur. Melayari Internet lebih penting dari tidur. Tidur boleh MEMULIHKAN OTAK. Saya pun kadang-kadang terfikir, mana lagi penting – memulihkan otak atau terujakan diri dengan siaran langsung Liga Perdana Inggeris.

Perkara keempat – sikap mental. Kata Dr. Abdul Aziz lagi, ada kaitan antara tindakbalas tubuh kita dengan fikiran kita. Kalau kita mengambil sesuatu sebagai masalah, kita akan stres. Stres akan membawa kepada tekanan darah tinggi. Saudara/ri tentu pernah dengar cerita atau pernah sendiri alami, seseorang yang sihat akan demam bila beberapa orang rakan mengatakan beliau nampak demam dan beliau percaya dengan kata-kata rakan-rakan tersebut.

Hanya sekadar perkongsian untuk renungan kita bersama.

Tulisan berkaitan: