Arkib untuk kategori ‘Kesihatan Diri’

Punca Sebenar Sakit Jantung

Dr. Lundell, pakar bedah jantung, kata punca sebenar sakit jantung bukannya kolesterol. Bukan dia seorang saja pakar yang kata macam tu. Ada lagi beberapa orang pakar yang cakap sama macam dia.

Dr. Lundell kata punca sebenar sakit jantung ialah keradangan saluran darah, yang disebabkan oleh pemakanan.

Boleh baca tulisan beliau kat sini: http://www.realfarmacy.com/world-renown-heart-surgeon-speaks-out-on-what-really-causes-heart-disease/

Saya dah diterjemahkannya, boleh baca terjemahan di sini: http://kesihatan.biz/artikel/pakar-bedah-jantung-terkenal-mendedahkan-punca-sebenar-penyakit-jantung

Tanpa Kesihatan, Kita Semua Miskin

Ramai orang yang mengorbankan kesihatan mereka demi mengejar kekayaan, kemudian mereka membelanjakan kekayaan mereka untuk mengembalikan kesihatan. Aneh ya, tetapi itulah kita… manusia.

Sekiranya kita mempunyai seekor itik yang bertelur emas, sudah tentu itik itu akan kita jaga dengan baik bagai menatang minyak yang penuh. Begitu juga dengan mekanik atau pengurus kilang, mereka akan menjaga peralatan dan jentera agar berfungsi dengan baik bagi memastikan pengeluaran yang optimum. Tapi bagaimana dengan jentera yang paling hebat di dunia, sumber utama kepada pengeluaran kita ia-itu badan kita? Adakah kita menjaganya dengan baik agar ia dapat berfungsi dengan baik dan memberi hasil yang optimum?

Tiada yang lebih bernilai dari kesihatan. Kita semua tahu, tapi kita agak berkeberatan untuk mengekalkan kesihatan kita pada tahap optimum. Kesihatan optimum bermaksud hidup bertenaga serta bebas dari gejala yang menyukarkan dan juga penyakit kronik. Kita seorang yang gagal bila kita mengabaikan kesihatan kita. Demi untuk mengejar kejayaan, kita sering tidak makan atau makan makanan yang tak seimbang. Kita juga tidak mengambil pemakanan tambahan untuk menampung kekurangan akibat pemakanan yang tidak seimbang. Kita tidak tidur dengan secukupnya, tidak bersenam… semuanya demi mengejar kejayaan.

Mari kita renung bersama pepatah Peranchis yang berbunyi, “Seorang yang sihat adalah seorang yang berjaya”.

Kita semua sedia maklum bahawa kita akan menghargai seseorang atau sesuatu apabila kita kehilangannya. Kita akan mulai menghargai kesihatan kita bila kita sudah mula kehilangannya. Sekiranya umur kita sudah melampaui 40 tahun, eloklah memberi perhatian kepada kesihatan diri. Sudah banyak sistem badan yang rosak akibat gaya hidup yang tidak sihat.

Senaman Untuk Kesihatan

Di zaman ICT atau siber, ramai di antara kita yang tidak atau jarang bersenam (termasuklah saya). Kita banyak menghabiskan masa di depan komputer atau TV. Masa kerja mengadap komputer, balik rumah, kalau tak mengadap komputer, mengadap TV. Tentu ramai yang menghabis masa berjam-jam dengan Facebook. Kajian yang dijalankan oleh pakar mendapati amalan duduk mengadap komputer secara berterusan sepanjang hari memberi impak yang tidak baik kepada kesihatan diri.

Dengan bersenam, kita boleh meningkatkan paras kolesterol baik dalam darah kita dan juga menurunkan tekanan darah. Kalau paras kolesterol dan tekanan darah tidak begitu memberansangkan, eloklah mula bersenam. Tak perlu lama-lama dan tak perlu membuat senaman berat. Cukuplah sekadar berjalan keliling padang bola selama setengah jam sehari, atau selang sehari. Kalau membuat senaman berat nanti memudharatkan pula, terutamanya bagi mereka yang sudah berumur.

Saya dah mula bersenam semula, berjalan laju keliling padang lepas balik kerja. Saudara/ri bila lagi? Kalau yang memang dah selalu bersenam atau sudah memulakannya semula, baguslah. Nak tahu lebih lanjut tentang bersenam dan kaitan dengan penyakit diabetes, layari pautan ini:

Diet dan Senaman untuk Pengidap Kencing Manis

Pemeriksaan Kesihatan

Saya baru selesai menjalankan pemeriksaan. Majikan yang suruh, kena buatlah pada hari yang ditetapkan. Kalau atas kemahuan sendiri, lambatlah sikit. Asyik tangguh je. Pihak klinik kesihatan membuat ujian darah, tekanan darah, berat badan dan ketinggian. Ujian darah dibuat untuk memeriksa kandungan gula (glukosa) dalam darah, kolesterol (yang baik dan yang tidak baik) dan trigliserida. Alhamdulillah, semuanya OK. Adalah juga bacaan yang borderline (sampai had nak masuk tak OK).

Doktor selalunya akan check paras gula, paras kolesterol, tekanan darah dan berat badan untuk tentukan tahap kesihatan kita. Paras gula hendaklah antara 3.0 hingga 5.5 mmol/l. Paras kolesterol hendaklah tidak lebih dari 5.2 mmol/l. Purata antara kolesterol baik (HDL) dengan jumlah kolesterol hendaklah di antara 25 hingga 500%. Tekanan darah yang ideal adalah 120/80, yang di atas hendaklah jangan lebih dari 140 dan yang di bawah tidak lebih dari 90. Berat badan yang sesuai pula bergantung kepada saiz badan kita, cara nak kira boleh check di sini [Cara Menentukan Berat Badan Sesuai].

Kita akan merasa risau kalau paras kolesterol kita tinggi kerana ianya selalu dikaitkan dengan risiko mendapat penyakit jantung. Tetapi mengikut kajian terbaru pakar-pakar perubatan, risiko mendapat penyakit jantung sepatutnya dikaitkan dengan paras homosisteina dan protein reaktif C dalam darah. Mengikut kata doktor saya, paras homosisteina dan protein reaktif C yang tinggi akan menyebabkan saluran darah bengkak dan merosakkan pengalas dalaman – yang kemungkinan besar akan menyebabkan serangan jantung. Hai nampaknya kena test jugalah benda ni.